Készült: 2024.05.09.15:12:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2023.10.09.),  250-253. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:08


Felszólalások:   246-249   250-253   254-271      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm miniszter úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Mihálffy Béla, a KDNP képviselője, kérdést kíván feltenni a területfejlesztési miniszternek: „Mit tesz a kormány Szeged agglomerációjának fejlesztése érdekében?” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

MIHÁLFFY BÉLA (KDNP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Csongrád-Csanád vármegye és benne Szeged megyei jogú város napjainkra az ország egyik dinamikusan fejlődő térségévé vált. A várost az egyetemen megvalósuló fejlesztések a Dél-Alföld vezető tudásközpontjává avanzsálják. A Szegeden megindult beruházások gazdaságélénkítő hatásai ugyanakkor főként a városon belül érzékelhetőek, a város térségébe, a vármegye további településeire kevéssé gyűrűznek be.

Annak érdekében, hogy a fejlődés a térség számára is érzékelhető méreteket öltsön, még sok munkára van szükség. A gazdaságfejlesztés térségi hatásainak kiterjesztése érdekében tett fontos lépés az agglomeráció fejlesztése. De felmerül a kérdés, hogy milyen módon lehet a város gazdasági dinamizmusából fakadó előnyöket az agglomerációra is kiterjeszteni. Hogyan válhat a térség is a központ fejlődésének nyertesévé?

A város és térsége ezer szállal kötődik egymáshoz, elég csak a városban működő vállalkozások munkaerő-szükségletére vagy a vidéki térségek rekreációs szolgáltatásaira gondolni. A városból kiköltöző lakosok magas száma által okozott kihívások ugyanakkor jelentős terheket rónak az agglomerációs településekre. Mindez a közlekedési és közmű-infrastruktúra, vagyis az utak, a parkolók, a szennyvízelvezetés és az energiahálózatok komoly terhelésével jár.

Hogy csak egy példát említsek, a Dorozsmai út forgalma az elmúlt években olyan jelentősen megemelkedett, hogy a Szilva utcai körforgalomnál csúcsidőben rendszeresen komoly torlódások alakulnak ki. Ez is egy olyan probléma, amelynek megoldása egy átfogó szemléletű, a várost és a térséget egységben kezelő fejlesztéspolitikai látásmódot igényel. Az ilyen akadályok felszámolásával lehetne hatékonyan beavatkozni a térségben élők körülményeinek javítása és az agglomeráció fejlődése érdekében.

Tisztelt Államtitkár Úr! Az elhangzottakkal kapcsolatban kérdezem: mit tervez a kormány Szeged város térségének fejlesztése érdekében, különös tekintettel az alapvető közlekedési infrastruktúrák fejlesztése terén? (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A kérdésre Latorcai Csaba miniszterhelyettes úr válaszol. Öné a szó.

DR. LATORCAI CSABA, a Miniszterelnökség államtitkára: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! A kormány a területfejlesztési politika megújításának keretében kiemelt figyelmet fordít a térségeink összehangolt területfejlesztési tervezésére és a várostérségek hangsúlyos megjelenítésére, mert az a célunk, hogy a várostérségek területi adottságai kellőképpen kiaknázásra kerüljenek, és jelen esetben a Szeged és térsége agglomerációja, valamint a megyeszékhely közötti közutak, kerékpárutak fejlesztése is megtörténjen, ugyanúgy, ahogy a kötöttpályás elérést is megújítottuk az elmúlt években, gondoljunk csak a Szeged-Hódmezővásárhely tramtrain-beruházásra, vagy éppen a most zajló Szeged-Szabadka vasútiközlekedés-fejlesztésre.

A képviselő úr által említett Dorozsmai út felújítása és a Szilva utcai körforgalom bővítései nevesítésre kerültek a területfejlesztési operatív programhoz, így annak finanszírozása lehetővé válik. A belterületi útszakaszok rekonstrukciójának köszönhetően már eddig is uniós forrásból, valamint hazai társfinanszírozással megújult a Tisza Lajos körútnak a Dugonics tér és Boldogasszony sugárút közötti szakasza, valamint a Felső-Tisza-part, illetve a Huszár Mátyás rakpart is.

Kedvező elbírálás esetén szintén a terület- és településfejlesztési operatív program keretében Kiskundorozsma közlekedési csomópont fejlesztése is megvalósulhat mintegy 250 millió forintos támogatásból. Szegeden, hála istennek, a kerékpárhasználat rendkívül elterjedt, ezt tovább kívánjuk fejleszteni. Ki is épült a kerékpáros-infrastruktúra Újszegeden, illetve 440 millió forint támogatással megépült a Bordány felé vezető kerékpárút hiányzó 3,7 kilométeres szakasza a kormányzat támogatásának köszönhetően. Folytatni fogjuk Mihálytelek, Kiskundorozsma és Gyálarét települések bekötését is a kerékpárút-fejlesztés részeként.

Tisztelt Képviselő Úr! Bízom abban, hogy a kormány gazdaságfejlesztési törekvéseinek köszönhetően a jövőben Szeged térségében még további, az eddigiekhez képest még kiemelkedőbb fejlődés lesz tapasztalható rendkívül komoly fejlesztési projektek kormányzati megvalósításával, illetve támogatásával. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   246-249   250-253   254-271      Ülésnap adatai