Készült: 2024.05.20.05:41:11 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

110. ülésnap (2024.04.10.), 53. felszólalás
Felszólaló Nacsa Lőrinc (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:44


Felszólalások:  Előző  53  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NACSA LŐRINC, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Lehetne ez egy közlekedéspolitikai szakmai vita is itt az Országgyűlésben, ahogy államtitkár úr kezdte, majd aztán jött a 23 millió románozó Arató Gergely (Arató Gergely: Semmi ilyet nem mondtam, megint hazudsz!), megint a határon túli magyarok lenézése, megint a határon túli magyarok elleni uszítás. Tipikus DK-s tempó, ismerjük ezt. Önök sosem tudtak nemzetben gondolkodni, sosem tudták támogatni a határon túli honfitársainkat, akik nem tehetnek arról, tisztelt képviselő úr, hogy a határok másik oldalán élnek, nem ők választották azt, hogy így alakuljanak az országhatárok, nem ők választották azt, hogy egy többségi román, többségi szlovák, többségi ukrán államban kell hogy éljenek. Nekünk viszont a magyar parlamentben kötelességünk őket segíteni, kötelességünk értük felelősséget vállalni, még akkor is, ha mindig lesz egy olyan magyargyűlölő párt a magyar parlamentben, mint a DK, amellyel nem lehet ebben a nemzeti minimumban sem megegyezni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ami a törvényjavaslatot illeti, államtitkár úr elmondta a részleteket. Az előttünk fekvő törvényjavaslat a vasúti, vízi közlekedési, légi közlekedési, közúti és személyszállítási területen felmerülő szükségessé vált szabályozási és jogharmonizációs módosításokat tartalmaz, reagálva természetesen az elmúlt időszak tapasztalataira. A nemzeti kereszténydemokrata kormány különösen nagy hangsúlyt fektet a hazai közlekedési infrastruktúra megújítására és a közösségi közlekedés olcsóbbá és korszerűbbé tételére. A mi célunk, hogy Magyarországon XXI. századi korszerű, kényelmes, gyors és megfizethető legyen a közösségi közlekedés, az utasokat méltó körülmények fogadják mind a megállókban, a pályaudvarokon, mind pedig a közlekedési eszközökön. Ez a célunk, és ennek a célnak rendeltük alá ezt a törvényjavaslatot is. Köszönöm szépen az államtitkárság munkáját, ahogy ezen a törvényjavaslaton dolgoztak, hogy minél közelebb kerüljünk ahhoz a célhoz, amit az előbb említettem.

Jelentős pozitív változást hozott a helyközi közösségi közlekedésben a vármegyebérletek és az országbérlet bevezetése, melyek 2023. május 1-jétől használhatók. A 2023. május 1-jén bevezetett új bérletfajtából csak a tavalyi évben nyolc hónap alatt már több mint 4 milliót vásároltak. A vármegye- és országbérletek több mint 1100 értékesítési ponton vásárolhatók meg. Itt szeretném jelezni az Arató Gergely választókerületében élők problémájára, hogy vegyék meg a Pest vármegyei bérletet, és az érvényes a BKK járatain is Budapesten. (Arató Gergely: A cégek azt nem fizetik ki.) Képviselő úr, ön a képviselő, járjon közbe, hogy a cégek megvegyék a Pest vármegyei bérletet, és akkor az érvényes a BKK járatain, s akkor az önök DK-s haverjai, Kolber Istvánék nem lopják ki a BKK-ból azt a pénzt, ami oda megy.

Folytatva a közlekedés keszekusza ágazatait, azért a tavalyi országbérlet és vármegyebérlet bevezetése után idén is jelentős lépések következtek, hiszen az idei év március 1-jétől újabb kedvező jegy- és bérlettípusok egészítik ki a tarifákat, hiszen minden 14 év alatti és 65 év feletti utas teljesen díjmentesen, 14-25 év között pedig félárú jegy igénybevételével utazhat. Ez 700 ezer 6-14 év közötti, továbbá 1 millió 14-25 év közötti fiatalt érint. S március 1-jétől  ön ezt sem említette meg  díjmentesen veheti igénybe a helyközi közlekedést mintegy 280 ezer fogyatékossággal élő és tartós beteg, valamint a kísérőik. Teljesen ingyenesen utazhatnak továbbá a nagycsaládosok is, mely a családbarát nemzeti kormány számára kiemelt jelentőségű. Több gyermek vállalása nem jelentheti többé Magyarországon a lehetőségek korlátozását vagy akár a szegénység vállalását, ami a Gyurcsány-kormány alatt teljesen természetesnek számított.

Március 1-jétől tehát megjelentek a vármegye 24 és a Magyarország 24 napijegyek is, és kedvező áron korlátlan utazást tesznek lehetővé 24 órán belül az adott vármegyében, illetve az egész országban. Mintegy 200 ezer fővárosi és 14 év feletti diák is a 3450 forintos Budapest-bérlet helyett mindössze 945 forintért válthat Pest vármegye területén érvényes bérletet, amely aztán, ahogy említettem, érvényes a BKK járatain is. Az új kedvező tarifarendszer tehát a közösségi közlekedés megfizethetőségét és igazságosabbá tételét szolgálja.

Emellett a Fidesz-KDNP-kormány sokat tett a közlekedési infrastruktúra megújítása érdekében is. A baloldal kormányzása 300 milliárd forintos adósságot okozott a MÁV-nak, és rablóprivatizációs manőverekkel eladták külföldi spekulánsoknak a MÁV Cargót, a MÁV végig nyereséges vasúti teherfuvarozási vállalatát, eladták a budapesti nemzetközi repülőteret és tömegesen bocsátották el a közösségi közlekedésben dolgozókat is. Sajnos ez a régi baloldali gyakorlat zajlik jelenleg a fővárosban is. Karácsony Gergely, miközben 200 milliárd forintos tartalékkal vette át a fővárost, adósságot adósságra halmoz, és Gyurcsány Ferenc elvtársait nevezi ki a fontos fővárosi kulcspozíciókra. Láthatjuk, a BKK igazgatósági elnöke nem más, mint Gyurcsány Ferenc volt pénzügyminisztere, a Városházáról Karácsony Gergely miniszterelnöki kampányát szervező Gál J. Zoltán, aki Gyurcsány Ferenc államtitkára volt, Draskovics Tibor igazgatósági elnök, és így tovább sorolhatnám Arató Gergely elvtársait, akik jól fizető kulcspozíciókban ülnek a fővárosban.

A Fidesz-KDNP-kormány ezzel a közúthálózat megújítására is 3200 milliárd forintot fordít. Megújult a hazai közösségi közlekedési járműpark, felújításra, átadásra került a páratlan szépségű Nyugati pályaudvar, a Keleti pályaudvar és a legtöbb vidéki vasútállomás felújítása is megkezdődött.

Az előttünk fekvő törvényjavaslat tehát szakmai javaslat és jogharmonizációs részletszabályokat is tartalmaz. Illetve szeretném kifejezni avégetti örömömet, hogy a határon túli magyarok számára megemeli a helyközi közlekedésben érvényes 90 százalékos kedvezményt 100 százalékra, és a korábbi évente 4 helyett 12 utazást tesz lehetővé. Arató Gergely sajnálkozása ellenére én szeretném örömömet és támogatásomat kifejezni a javaslat ezen pontja iránt is. Ez nem csupán közlekedési kérdés, hanem nemzetpolitikai intézkedés is, amely lehetőséget biztosít a határon túli honfitársainknak, hogy a közös hazánkat ők is minél jobban megismerjék és felfedezzék.

Mindezeket figyelembe véve a KDNP támogatni fogja az előttünk fekvő törvényjavaslatot. Köszönöm a lehetőséget. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  53  Következő    Ülésnap adatai