Készült: 2024.05.20.01:18:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

73. ülésnap (2023.06.15.), 6. felszólalás
Felszólaló Dr. Oláh Lajos (DK)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:02


Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. OLÁH LAJOS (DK): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Igaza van a Fidesz-frakciónak, az elmúlt év a veszélyek éve volt, és ezek ellen védelemre lenne szükség; a veszélyek éve, melyet az orbáni infláció jelent erre az országra, és ez a védelem mindent jelent, csak nem az infláció elleni védelmet. Ez egy oligarchavédelmi költségvetés, amely az orbáni inflációval semmit nem tud kezdeni.

Tisztelt Ház! Olyan költségvetési tárgyalásra készülünk, hogy ajjaj! Egy évvel ezelőtt, képzeljék el, benyújtottam Erzsébetváros és Terézváros fideszes önkormányzati képviselőinek költségvetési módosító javaslatait, amelyeket hangos asztalveregetés mellett adtak be az ellenzéki önkormányzatoknak, hogy erre márpedig azonnal legyen pénz. És mi történt itt a Házban? A fideszes önkormányzati képviselők által benyújtott költségvetési módosító javaslatokat itt, ebben a Házban önök tárgyalás nélkül egy az egyben leszavazták. Ebből is látszik, hogy az egész költségvetés, a Fidesz működési mechanizmusa nem más, mint egy színjáték; az a baj, hogy a szereplője az ország és a díszlet pedig az orbáni infláció, amely minden szereplőt sújt.

Sajnos joggal mondhatjuk, hogy ez a költségvetés, ez a valaha Magyarországon is kivételes fontossággal bíró dokumentum és annak vitája átalakult egyfelől bohózattá, másfelől tragédiává. Mindezek ellenére engedjék meg, tisztelt képviselőtársaim, hogy megosszak önökkel néhány további gondolatot a költségvetés és benyújtott módosító javaslataim kapcsán!

A Fővárosi Önkormányzat június 7-én benyújtotta a szolidaritási hozzájárulás rá kiszabott idei mértéke miatti keresetét a Fővárosi Törvényszékhez. Az indok egyértelmű: a Budapest által fizetendő szolidaritási hozzájárulás idei összege 58 milliárd forint, ami 25 milliárddal magasabb, mint azok az állami normatívák, amelyeket a Fővárosi Önkormányzat kap a kötelező feladatainak ellátására  sima matek. A főváros nem tartja jogszerűnek, hogy többet kell befizetnie az államkasszába, mint amennyit onnan a kötelező feladatokra megkap.

De mikre szokott elmenni a költségvetésbe az önkormányzatok által befizetett pénz? Képzeljék el, tisztelt képviselőtársaim, hogy a Tokaj-Hegyalja Egyetemért Alapítvány az elmúlt időszakban 75,5 milliárd forintot kapott konkrétan, és a döntés idején 38 diákja volt ennek az egyetemnek! Mondom, 58 milliárdot fizet be a Fővárosi Önkormányzat, a Tokaj-Hegyalja Egyetemért Alapítvány 38 diákkal 75,5 milliárdot kap. Ez azt jelenti, hogy a Budapest által befizetett pénz nagyjából 30 fő tokaj-hegyaljai diák finanszírozására fordítandó. Hát, gondoljanak bele, hogy mennyivel jobb helye lenne ennek Budapesten, hisz számtalan olyan projekt van, amit önök az elmúlt időszakban leállítottak.

De semmivel sem rózsásabb a helyzet, ha a kerületi önkormányzatok helyzetét vizsgáljuk. Általánosan elmondható, hogy az önkormányzatok mögött nehéz ciklus áll. Kezdődött a pandémiával, amely önöknél azzal volt egyenlő, hogy az önkormányzatokat ütjük, elvonjuk tőlük a pénzeket, az energiaválsággal, a rémisztően magas orbáni inflációval, és tetőzött a mai napig fenntartott veszélyhelyzeti kormányzás kiszámíthatatlan döntéseivel. Sosem tudjuk reggel, mit hirdet ki a kormány, mit találtak ki fenn, a Karmelitában éjszaka. Az önkormányzatok feladatai azonban egyre sokasodnak, nagy százalékban növekszik a rászoruló lakosság száma, nő az energiaköltség, nőnek az intézmények, a hivatalok, de még az óvodák fenntartási költségei is.

A kormány elengedte a lakosság és az önkormányzatok kezét is. A sarcok immár a lakossági megtakarításokat is érintik. A kormány július elejétől már a természetes személyek kamatjövedelmét is megterheli egy újabb adónemmel, holott azt állítják magukról, hogy az adócsökkentés kormánya. A lakosság ebből csak azt látja, hogy az adónövekedés kormányáról beszélünk.

Az általános helyzetképen túl hadd mondjak néhány konkrétumot például Erzsébetvárosról! 2023-ban több mint 1,5 milliárd forintot fog befizetni Erzsébetváros Önkormányzata a központi költségvetésbe szolidaritási adó címen. Hát, nem elég 1, azaz egy darab tokaj-hegyaljai diák támogatására, tisztelt képviselőtársaim, amit önök elvonnak Erzsébetvárostól.

(8.20)

Ez az összeg a tavalyi évinek a másfélszerese. Tudjuk, hogy a kerületi önkormányzat támogató, szolidáris önkormányzat, de sem a kerületekben, sem a fővárosban nem tudja megmondani senki, hogy tulajdonképpen kit vagy mit támogat a kormány ezzel a központi büdzsébe befolyó adóval. Talán érdemes lenne ilyenkor arról is beszélni, hogy ha elvonnak, mire költik ezeket az összegeket. Meggyőződésem, hogy elsősorban a kerületi, budapesti fejlesztéseket, beruházásokat lehetne támogatni a kerületektől, Budapesttől elvont pénzből.

Éppen ezért összesen 39, költségvetést érintő javaslatot nyújtottam be képviselőtársaim segítségével Erzsébet- és Terézváros vonatkozásában, melyek közül hadd emeljek ki néhányat, és amelyek elfogadásához kérem a támogató szavazatukat, mert ezek szolgálják Terézváros és Erzsébetváros lakosságát. Illetve amennyiben érdekli önöket a helyi fideszes önkormányzati képviselők véleménye, akkor támogassák ezt nyugodt szívvel.

Prioritás a közbiztonság. Mindkét kerület szempontjából kiemelten fontos egy belvárosi szórakozónegyedre specializálódott rendőrségi egység létrehozása, de emellett természetesen fontos a térfigyelő kamerák további fejlesztése ugyanúgy, mint a biztonságos közlekedés feltételeinek megteremtése az elkövetkezendő időszakban.

Ugyancsak meghatározó a társasházak kérdésköre. Javaslatomban a hőszivattyús fűtési, hűtési rendszerek tervezése és beépítése a belvárosi társasházak számára ugyanúgy szerepel, mint a zajszigetelés, a „nyílászárók cseréje” program vagy a műemlék épületek hőszigetelése, de idetartozik, hogy a bérlakások fejlesztésére, felújításának támogatására, valamint a szociális bérlakásprogramra mindkét kerületben szükség van. Inkább szociális bérlakásokat építsünk, tisztelt képviselőtársaim, az egész országban, mint egy tokaj-hegyaljai diákra 2 milliárd forintot szánjon a kormány.

Nem mehetünk el szó nélkül a lakosságot közvetlenül érintő intézményi témák mellett sem. A költségvetési indítványaim között megtalálható az iskolák felújítása és a digitális tantermek kialakítása, az orvosi rendelők felújítása vagy akár nyugdíjasotthon építése.

Végül hadd említsek meg egy nem közvetlenül csak a kerület lakóit érintő javaslatomat, melyet mély meggyőződéssel adtam be, hisz azt gondolom, hogy az elkövetkezendő évtized egyik legnagyobb kihívásáról van szó a klímaváltozás mellett. A mesterséges intelligencia térnyerésének kezelésére, az MTA mesterséges intelligencia kutatóközpont elindítására adtam be költségvetési javaslatot. Tudják, arról az MTA-ról van szó, amit önök lefejeztek, aminek az ingatlan vagyonát megpróbálják elvenni, amit próbálnak ellehetetleníteni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az a tapasztalat sajnos, hogy az elmúlt időszakban benyújtott módosító javaslatokat önök gyakorlatilag érdemi tárgyalás nélkül mindig leverik. Önök nem az országot képviselik, önök nem az országot építik, hanem az orbáni infláció építését folytatják tovább. Budapestnek, a kerületeknek és az országnak egyetlenegy reménye, lehetősége van, ha minél hamarabb Dobrev Klára lesz a miniszterelnök, aki érti az ország problémáját, és nem az orbáni inflációt, hanem az országot építené. Köszönöm, hogy meghallgattak. Köszönöm, elnök úr. (Taps a DK soraiban.)




Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai