Felszólalás adatai
105. ülésnap (2024.03.19.), 112. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Fónagy János (Fidesz) |
Beosztás | Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | előterjesztő nyitóbeszéde |
Videó/Felszólalás ideje | 5:14 |
Felszólalások: Előző 112 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. FÓNAGY JÁNOS nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A T/7728. számú törvényjavaslat az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank EBRD két határozatát ülteti át a magyar jogrendszerbe, ezzel is eleget téve hazánk nemzetközi kötelezettségeinek. A törvénymódosítás szükségességét indokolja, hogy a bank működési feltételeit is tartalmazó alapító okiratot a csatlakozáskor a részvényes tagállamok törvényben hirdették ki.
A bank törvényjavaslatban szereplő határozatai két területre vonatkoznak: egyrészről a bank működési területe hat szubszaharai afrikai országgal, valamint Irak térségével bővülne, másrészről a G20-országok ajánlása alapján az aktuális gazdasági környezethez igazodva átalakul a bank tőkemegfelelési keretrendszere. Az EBRD működésének Szubszaharai Afrikára történő kiterjesztése korlátozott terjeszkedést jelent, vagyis a bővülés nem befolyásolhatja a jelenlegi működési országok, így Magyarország finanszírozását. Említést érdemel, hogy Magyarország esetében 100 százalékban a magánszektor finanszírozásáról beszélünk. További feltételként fogalmazódik meg a részvényesek oldaláról, hogy a szubszaharai bővülés nem veszélyeztetheti a bank tripla A-s tehát három A-s hitelminősítését, és nem vezethet további tőkeemeléshez.
A második határozat a tőkemegfelelési keretrendszer módosításáról az alaptőkével kapcsolatos korlátozások megszüntetését jelenti a tőkekihelyezés növelése, a támogatott fejlesztési projektek számának és volumenének bővítése érdekében.
(15.50)
A rendelkezésre álló kockázatviselési kapacitás nagyobb mértékű kihasználásra nyújt lehetőséget. A tőkemegfelelési keretrendszer technikai módosítása azt jelenti, hogy az EBRD hagyományos műveleteire vonatkozó tőkeáttételi célok, a limitek és a keretszempontok meghatározása az igazgatótanács hatáskörébe kerül; tehát nem kell minden országban törvényben külön módosítgatni. A keretek kialakítása és módosítása a részvényes tagországok elvárásához és a piaci körülményekhez igazodva tehát így rugalmasabbá válik.
A G20-ak vonatkozó ajánlását egyébként a hasonló profillal rendelkező más fejlesztésű bankok is átültetik saját gyakorlatukba, így az EBRD határozata nem egyedi, illeszkedik a nemzetközi pénzügyi trendbe.
Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank szubszaharai, afrikai és Irak térségére irányuló terjeszkedése egybeesik Magyarország stratégiai törekvéseivel, emellett nagymértékben segíti a térség gazdasági fejlődését, és erősíti Európa térségbeli jelenlétét. Kérem, gondoljanak arra az általunk régóta hangoztatott mondatra, hogy nem idehozni kell a bajt, hanem a segítséget kell odavinni, ahol a baj van. Ez a szubszaharai térségre és mint a migráció egyik legjelentősebb forrására erőteljesen vonatkozik.
A bank finanszírozási lehetőségének bővítése ugyancsak magyar érdek. Az EBRD fontos finanszírozási rést tölt be a kedvezményezett EU 11, azaz az Európai Unióhoz 2004 óta csatlakozott országok gazdasági fejlődésének támogatásában, kiemelten a közép-európai vállalkozások regionális piaci pozícióinak erősítésében.
Tisztelt Képviselőtársaim! Összefoglalva: a törvényjavaslat elfogadása esetén nem csupán nemzetközi kötelezettségeinket teljesíti, hanem a magyar gazdaság, a magyar vállalkozások fejlesztési és külpiaci törekvéseit messzemenően támogató kezdeményezés lép hatályba. Mindezekre tekintettel kérem a tisztelt Házat, hogy a T/7728. számú törvényjavaslatot megvitatni és a törvényjavaslatban megfogalmazott szándékot támogatni szíveskedjenek. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)
Felszólalások: Előző 112 Következő Ülésnap adatai