Készült: 2024.05.20.13:39:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

104. ülésnap (2024.03.18.), 85. felszólalás
Felszólaló Dr. Keresztes László Lóránt (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:04


Felszólalások:  Előző  85  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Lázár János miniszter úr év elején igen jelentős változásokat jelentett be országosan a helyközi közösségi közlekedésre vonatkozóan, ugyanakkor egy szót sem mondott arról a helyzetről, hogy a magyarországi vidéki városok egy fillér támogatást nem kapnak a kormánytól, nem kapnak a központi költségvetésből a helyi tömegközlekedés fenntartására. Így tulajdonképpen Pécsről, Debrecenről, Miskolcról, Szegedről, és valamennyi városról elmondhatjuk, hogy az ezekben a városokban élő emberek magukra maradtak e fontos, a városok életében egyébként megkerülhetetlen közszolgáltatás fenntartásában.

Több alkalommal tettem fel kérdést írásban az önök minisztériuma felé, és nem jött egyértelmű válasz; nem válaszoltak ara, hogy átgondoljáke azt a 2021-es döntést, amivel végleg kivonultak a vidéki városok helyi tömegközlekedésének a támogatásából. Az elmúlt években több alkalommal, sőt gyakorlatilag minden költségvetési vita alkalmával nyújtottam be módosítást, amely egyrészt ezeket a forrásokat országos érvénnyel behozta volna a központi költségvetésbe, hogy a vidéki városok is kaphassanak támogatást a helyi közösségi közlekedéshez. Illetve szűkebb hazám, Pécs esetében is mindig voltak módosító javaslataim, hogy megérkezhessenek ezek a fontos források Pécs városába. Sajnos a kormánypárti képviselők, a kormánypárti többség minden alkalommal leszavazta ezeket a módosításokat.

Én azt gondolom, hogy vannak olyan kérdések, amelyek nem jelenthetik pártpolitikai viták tárgyát, és ilyen egyébként a helyi tömegközlekedés fenntartása a vidéki városokban. Én pécsi vagyok; Pécsett valamennyi politikai szereplővel igyekeztem konzultálni erről, hogy ki mit gondol erről a fontos kérdésről, és egy fórumon még egy fideszes képviselő is elismerte, hogy valóban szüksége lenne a városnak ezekre a forrásokra. Sőt, még arra is igennel válaszolt, hogy képes lennee vagy kész lennee arra, hogy közösen kérjük azt a kormánytól, hogy vizsgálja felül ezeket a korábbi döntéseket, és ne hagyják magukra a vidéki városokat a közösségi közlekedés, e rendkívül fontos közszolgáltatás fenntartásában.

Nos, mivel egyértelmű válaszok eddig nem születtek, ezért a kérdéseim a következők, tisztelt államtitkár úr. Miért hozta meg ezt a döntést a kormány, a kormányoldal 2021-ben, hogy kivonult gyakorlatilag a vidéki városok helyi tömegközlekedésének a támogatásából? És vajon úgy gondoljáke, hogy nem jár neki, nem érdemli meg a vidéki városok közössége ezt a fontos támogatást? Tudjuk, hogy több millió embert érint ez a kérdés, nemcsak a vidéki városokban élő embereket, hanem mindazokat, akik naponta bejárnak dolgozni vagy tanulni ezekbe a városokba.

Számíthatunke arra, hogy változtat a kormány ezen a helyzeten? És amennyiben igen, mikor lehet erre számítani, és milyen jellegű támogatást kaphatnak a vidéki városok, hogy fenntartsák ezt a rendkívül fontos, de amúgy minden város számára megterhelő közszolgáltatást? Vane erről valamiféle egyeztetés a kormányon belül, illetve az Építési és Közlekedési Minisztérium folytate az érintett önkormányzatokkal megbeszélést annak érdekében, hogy egy ilyen jellegű támogatás visszatérhessen a vidéki városokba? Köszönöm, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  85  Következő    Ülésnap adatai