Készült: 2024.05.20.07:48:06 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

192. ülésnap (2021.04.27.), 187. felszólalás
Felszólaló Bánki Erik (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:41


Felszólalások:  Előző  187  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BÁNKI ERIK, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A tisztelt Ház asztalán fekvő törvényjavaslat szerinti szabályozás megalkotásával Magyarország ismét egy uniós jogharmonizációs kötelezettségének tesz eleget azzal, hogy biztosítja az Európai Unió 4., a pénzmosás elleni irányelvének, valamint az azt módosító 2018. június 19-én megjelent 5., pénzmosás elleni irányelvének a tényleges tulajdonosi nyilvántartás, valamint a bankszámla- és széfnyilvántartás tagállamok számára előírt létrehozására és működtetésére vonatkozó rendelkezéseinek hazai jogba történő átültetését.

A központi nyilvántartások létrehozásával Magyarország jelentős mértékben javítja a hazai pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni tevékenységének hatékonyságát, áttekinthetőségét és működőképességét, bizonyítja továbbá elkötelezettségét a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelemben.

Tisztelt Ház! Az 5., azaz a pénzmosás elleni irányelv a korábbiaknál részletesebb és pontosabb szabályozást alakított ki a tényleges tulajdonlásra, valamint a központi tényleges tulajdonosi adatbázisra vonatkozó kötelezettségeket illetően. Szintén irányelvi követelmény az, hogy az illetékes hatóságok  a pénzmosás elleni felügyeletek, nyomozó hatóságok, az ügyészség, valamint a bíróság  és a pénzügyi információs egységek minden esetben korlátozás nélkül férjenek hozzá a tényleges tulajdonosra vonatkozó információkhoz. A kötelezett szolgáltatók hozzáférését az általuk végzendő ügyfél-átvilágítás érdekében kell biztosítani. A lakosság bármely tagja számára pedig minimálisan a tényleges tulajdonos nevére, születési évére és hónapjára, a tartózkodási helye szerinti ország nevére és a tényleges tulajdonos állampolgárságára, valamint a tényleges tulajdonosi érdekeltség jellegére és mértékére vonatkozó adatokhoz való hozzáférés biztosítását írja elő az irányelv. Bizalmi vagyonkezelési jogviszony esetében pedig a tényleges tulajdonosi információkhoz való hozzáférés feltétele értelemszerűen a jogos jogi érdek igazolása lesz.

A törvényjavaslatban bemutatott működési modell a lehető legnagyobb mértékben épít a pénzmosás, illetve a terrorizmus finanszírozásának megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény alapján már jelenleg is működő keretekre és fennálló kötelezettségekre, így széles körben használja fel az annak alapján érintett szereplőknél már rendelkezésre álló adatokat. Ennek megfelelően a tényleges tulajdonosi adatok központi nyilvántartásának működése a fizetési számlát vezető pénzforgalmi szolgáltatók adatszolgáltatásán alapul, csökkentve ezzel az adatszolgáltató vállalkozások, nonprofit szervezetek adminisztratív terhét. Szintén az érintett szervezetek helyzetét egyszerűsíti, hogy nem többféle közhatalmi szerv, így a cégnyilvántartást végző szerv vagy éppen a civil szervezetek nyilvántartását végző szerv közreműködésével kell adatszolgáltatásaikat megvalósítani, hanem azon piaci szereplők  konkrétan a bankok  révén, amelyekkel egyébként is élő kapcsolatuk van.

(20.00)

A tényleges tulajdonosi adatbázis rendszeres adatfrissítésének egyhavi gyakorisága is szűkebb adminisztratív kötelezettségekkel jár, mint egyébként az előkészítő tárgyalások során felmerült igény, amely a valós időben történő változások követését írta volna elő.

Az irányelvben meghatározott nyilvántartások felállításának és működtetésének felelőse Magyarországon a Nemzeti Adó- és Vámhivatal lesz. A nyilvántartások működtetését a NAV nem adóhatósági feladatkörének keretében, sem pedig a hatósági tevékenységeként, hanem szolgáltatási jellegű feladatként végzi majd a javaslat szerint.

Tisztelt Ház! A pénzügyi és egyéb szolgáltatók azonosítási feladatához kapcsolódó adatszolgáltatási háttér megteremtéséről és működtetéséről szóló törvény elfogadásával Magyarország  ahogy ezt korábban említettem  egy újabb jogharmonizációs kötelezettségének tesz eleget. Az uniós irányelv alapján minden tagállamnak létre kell hoznia a tényleges tulajdonosi adatok központi nyilvántartását vala-mennyi, a megadott tagállamban bejegyzett, illetve nyilvántartott gazdasági és nonprofit szervezetről. Szükséges továbbá kialakítani a bankszámlák, illetve a széfszolgáltatások központi nyilvántartását is. A pénzmosás elleni küzdelemben részt vevő szereplők közös érdeke, hogy az adatbázisok mielőbb működőképesek legyenek, és ezek révén mind a hatóságok, mind pedig a piaci szereplők egyaránt hasznos eszközt kapjanak a pénzmosás elleni fellépés támogatásához.

A törvényjavaslat elfogadásával Magyarország megerősíti elkötelezettségét a pénzmosás és a terro-rizmus finanszírozása elleni küzdelemben, a korszerű szabályozás és a hatékony végrehajtás biztosítása továbbra is azt a célt szolgálja, hogy megnehezítse, illetve ha lehet, meggátolja a gazdasági bűncselekmények hozamának tisztára mosását a bűnözők számára, és egyre nehezebbé tegye a bűnelkövetői körök tevékenységének finanszírozását, így az eddigieknél is erősebben védje mind a pénzügyi rendszerünket, mind pedig magát a társadalmat.

Az elhangzottak ismeretében kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy a Fidesz-frakcióhoz hasonlóan támogassák a törvényjavaslat elfogadását. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  187  Következő    Ülésnap adatai