Készült: 2024.05.20.10:23:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

110. ülésnap (2024.04.10.), 75. felszólalás
Felszólaló Vajda Zoltán (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:20


Felszólalások:  Előző  75  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VAJDA ZOLTÁN, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Ház! Végre!  így tudnám összefoglalni, amit erről az indítványról gondolok, ugyanis az előttünk fekvő javaslattal teljes mértékig egyetértek. Annak ellenére, hogy a benyújtókkal szinte semmiben nem értünk egyet, vagyis feltehetőleg teljesen mást gondolunk a világról, az országot érintő fontos dolgokról, akár más aktuális ügyben is teljesen eltérő véleményen vagyunk, sőt, ha úgy alakul, akár le is hazaárulózzuk egymást, de itt van most egy javaslat, amelynél ezen túl kell lépnünk.

Ugyanakkor mielőtt ezt a gondolatot folytatom, ki kell hogy térjek egy fontos dologra: a kegyelmi botrány nemcsak politikai botrány, hanem szakmai is, hiszen rávilágított arra, hogy a gyermekvédelemnek mondott intézkedések jelentős része nincs betartva, nincs betartatva, hiányoznak a szakmai és az anyagi források. Ezt most itt azért fontos megjegyezni, mert lassan két hónapja várjuk az ezzel kapcsolatban beígért intézkedéseket, de egyelőre csak azt látjuk, hogy az ellenőrzéseknek kezdtek neki, ami fontos, de nem elégséges lépés. (Rétvári Bence: 440 intézmény van!) Nem is feltétlenül új jogszabályokra lenne csak szükség, legalább ilyen fontos lenne a gyermekvédelem és a szociális ellátórendszer valódi anyagi megbecsülése, az intézményrendszer működőképességét biztosító költségvetési támogatás biztosítása.

Most pedig azt látjuk, hogy két kormánypárti képviselő benyújt egy gyermekekkel kapcsolatos javaslatot, amit nem lehet nem támogatni, de ami mégsem arról szól, amit vártunk. Nehéz tehát nem arra gondolni, hogy ez is arra kiváló, hogy ismét elterelje a figyelmet a pedofilügyről, a kegyelmi botrányról, ami sosem látott mértékben rombolta le a kormány támogatottságát; nem is csoda, hiszen kiderült, hogy a gyermekvédelmet hirdetők még az állami gondoskodásban élő gyermekeket sem tudják megvédeni, sőt felmentik azt, aki a pedofil bűnelkövetőt védte.

(15.20)

Na, de térjünk vissza, kollégák, az előttünk lévő javaslatra, amelynek a lényege, hogy kimondja: tilos lesz a 18. életévet be nem töltött személy részére energiaitalt értékesíteni, illetve kiszolgálni. Ezzel a legmesszebbmenőkig egyet tudok érteni; még egyszer mondom, lassan, hogy mindenki megértse: ezzel a legmesszebbmenőkig egyet tudok érteni. Mindannyian látjuk, szülőként jómagam is, tanárként is, hogy a fiatalok egyre inkább az energiaitalokat választják a víz vagy más, egészségesebb italok helyett, és naponta akár több dobozzal is elfogyasztanak. Ezek a többdecis italok ráadásul ma már jóval olcsóbbak, mint bármilyen más üdítő, nem véletlenül lettek ilyen divatosak. Ráadásul az energiaitalok csomagolása gyakran vonzza a gyerekeket a színes és fiatalos dizájnnal, ami eltereli a figyelmet az italok potenciális veszélyeiről. Pedig a bennük levő, néha nem kevés koffein mellékhatásai közé tartozhat a gyors vagy szabálytalan szívverés, fejfájás, remegés, gyomorpanaszok és alvászavar, ami a mentális egészségre is káros hatással lehet, hiába írják rá a gyártók, hogy fogyasztása gyermekek és terhes vagy szoptató nők, valamint koffeinérzékenyek számára nem ajánlott.

A gyermekorvosok és az egészségügyi szakemberek mindenhol folyamatosan dolgoznak azon, hogy felhívják a figyelmet az energiaitalok veszélyeire, és ösztönözzék a szigorúbb szabályozások bevezetését az energiaitalok értékesítése terén, különös tekintettel a gyermekekre és a serdülőkre. Talán mondani sem kell, hogy az egészséges életmód és az egészséges italok előtérbe helyezése kulcsfontosságú a jövő generációk egészségének megőrzése szempontjából.

A Képviselői Tájékoztató Központ által készített egyik háttéranyag szerint 2022 augusztusa és 2023 júliusa között 64 millió liter energiaital fogyott Magyarországon. Ugyanezen tájékoztató szerint Lengyelországban, Litvániában és Lettországban már tilos 18 év alattiak számára energiaitalt árusítani; Romániában és Spanyolországban tilos az iskolában, illetve közelében ilyet árulni; van három ország, ahol nincs tiltva, de egy etikai kódexhez csatlakozott a kereskedők nagy része: Svédország, Németország és Hollandia.

Tudjuk, hogy itthon sem most merült fel először a szabályozás ötlete, a kormány már több mint tíz évvel ezelőtt megkezdte egy ilyen jogszabálynak az előkészítését, amiből végül az lett, hogy bevezették a népegészségügyi termékadót, a köznyelvben elterjedt beceneve alapján a chipsadót, amelyet az állam adóbevételeinek növekedésén túl azzal a szándékkal vezettek be 2011-ben, hogy az egészségre káros termékek fogyasztása csökkenjen. Az előbbi egészen sikeres volt, hiszen az elmúlt 13 évben néhány milliárd forintról több tíz milliárdra nőtt ezen a címen a bevétel, sőt idén már 85 milliárd forint bevételt vár ezen a címen a kormány. De a lakosság egészségi állapota nem javult, sőt, egy 2021-ben megjelent tanulmány alapján megállapítható, hogy az átfogó lakossági egészségfelmérések szerint 2004-hez képest nemhogy javult volna, egyenesen romlott az emberek egészségi állapota, mert több az elhízott, nőtt a magasvérnyomás- és a cukorbetegség kockázata. Ennek fő oka pedig az erősen kifogásolható minőségű táplálkozás és a testmozgás hiánya.

A törvényjavaslat indoklása is kitér arra, hogy az energiaital-fogyasztás milyen elterjedt a gyerekek körében. Idézem az önök törvényjavaslatának indoklását, mert egyetértek vele. Azt írják önök: „Táplálkozás-egészségügyi szempontból kedvezőtlen tendencia, hogy napjainkban a fiatalok többsége divatosnak tartja az energiaital-fogyasztást, szinte üdítőitalként tekint a megnyerő ízű energiaitalokra, amelyeket korlátlanul fogyaszt, figyelmen kívül hagyva azok koffeintartalmát, amely az egyéni érzékenységtől függően akár súlyosabb tüneteket is kiválthat.” Ezzel is sajnos teljességgel egyet tudok érteni; teljességgel egyet tudok érteni. Magam is úgy vélem, hogy olyan mértékben elterjedt ezek fogyasztása, hogy azt már nem lehet szó nélkül hagyni. Tanárként magam is látom, hogy a diákok kezében nap mint nap ott vannak ezek a színes dobozok, ezek a fertelmes szagú, üdítőitalnak csúfolt serkentők. De ennél sokkal rosszabb a helyzet, mert nemcsak a felnőtt diákok kezében vannak ilyen energiaitalok, hanem a középiskolások, sőt náluk kisebb diákok is megállás nélkül isszák ezeket. Márpedig minden szakember azt mondja, hogy a bennük lévő koffeinmennyiség miatt ezek az üdítőitalok károsak, napi több doboz elfogyasztása pedig még inkább káros a gyermekekre, főleg a kisebbekre.

S hadd legyek még személyesebb. Három édeslányom van, akik közül kettő még középiskolás gyerek, úgyhogy érthető módon óvom őket minden rossztól, így többek között az energiaitaloktól is. Ezért mindig arra kérem őket, hogy ilyeneket ne vegyenek, ne igyanak. Tudom, hogy sokszor fáradtak, leterheltek a gyerekek, látom, hogy az osztálytársaik, iskolatársaik sajnos előszeretettel fogyasztják ezeket az élénkítőszereket. De valójában semmi szüksége nincs az ő fejlődésben lévő szervezetüknek ezekre a serkentőkre. Ha megfelelően kipihenik magukat, és biztosított számukra az elegendő alvás, akkor bármilyen élénkítő hatású szer nélkül is el kellene tudniuk viselni az iskolások mindennapi életét.

Ezzel kapcsolatban ki kell térnem arra is, hogy az energiaitalok forgalmazásának betiltása ellenzéki javaslatokban, kérdésekben is felmerült már az elmúlt években. Tehát egyáltalán nem arról van itt szó, hogy csak a kormányoldalnak jutott volna eszébe ennek a szabályozása. Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy a tiltás önmagában sosem elegendő, hiszen cigit és alkoholt sem vehetnek meg a fiatalok, mégis fogyasztják azokat. Sőt, erről is szól az ESPAD nevű kutatás  European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs , amely négyévente méri fel a fiatalok egészségkárosító szokásait, és ennek legutóbbi eredményei 2020 végén jelentek meg. Akkor az derült ki, hogy a valamilyen dohányterméket  mondjuk, vízipipát, e-cigit, hagyományos cigarettát  használók aránya 2015-höz képest nőtt 2019-re, 29 százalékról 39 százalékra. Sőt, azt is leírták, hogy a magyar tinédzsereknél csak a dánok isznak többet Európában: 100 magyar fiatalból 21 mondta azt, hogy már volt részeg, a dánoknál ez az arány 40 százalék volt. A magyar fiatalok 92 százaléka fogyasztott már alkoholt, ami a gyakori ivóknál jellemzően tömény szeszt jelent. És akkor itt jegyezzük meg azt is, hogy az indoklásban hivatkozott kutatás szerint  önöktől idézem -: az energiaitalt 22 százalékban alkohollal együtt fogyasztják. A szakmai testületek szerint az energiaital és az alkohol együttes fogyasztása végleges károsodást okozhat a májban, a szívben és a vesében is. Mindkettő dehidratál, ezért ilyenkor az alkohol mérgező hatása sokkal erőteljesebben jelentkezik, ami akár halálos kimenetelű lehet, mivel az energiaital serkentőleg hat, az alkohol pedig épp ellenkező hatást vált ki; e kettő együtt a kontroll és a helyzetfelismerés elvesztését okozza.

Tehát nem elég csak a tiltás eszközét bevetni. Ha valóban többet szeretnének tenni a gyermekek védelme érdekében, akkor többféle módszert kell alkalmazni. Ezért több és hatásosabb felvilágosító kampányra van szükség, különösen a fiatalok által preferált online térben. Ha a kormánynak valóban fontos a gyermekek védelme, akkor nem a gyűlöletkeltő és lopott plakátokra és propagandára költene milliárdokat, hanem ilyen és ehhez hasonló felvilágosító kampányokra. Továbbá az iskolákban is sokkal több, az élvezeti cikkek káros hatásairól, az egészséges életmód fontosságáról szóló foglalkozásra, órára lenne szükség. A tiltás mellett tehát, úgy vélem, szükség van a gyermekek valódi védelmére és a szociális és oktatási rendszer forrásainak növelésére is.

Végezetül ezzel kapcsolatban felhívnám a képviselőtársaim figyelmét arra, hogy a jövő héten kerül sor egy fontos vitanapra „A 2007-2032. évekre vonatkozó ’Legyen jobb a gyermekeknek!’ Nemzeti Stratégia végrehajtása” címmel. Ezt a stratégiát, amelynek célja a gyermekszegénység csökkentése, a gyermekek esélyeinek javítása volt, 2007-ben egyhangúlag fogadta el az Országgyűlés. Mert a gyermekek ügye akkor valóban közös pont volt, nemzeti minimum. Bízom benne, hogy vissza tudunk térni ezekhez az alapokhoz.

Végezetül tehát az előttünk fekvő javaslat nem megoldás minden, a gyermekek egészségének védelmével kapcsolatos problémára, de kezdetnek nagyon jó. Nagyon jó. Ezért, hogy kifejezzem elkötelezettségemet az ügy iránt, én örömmel kész vagyok csatlakozni ehhez a javaslathoz. Ha a tisztelt előterjesztők ezt lehetővé teszik számomra, és a parlamenti informatikai rendszerben meghívnak ehhez, örömmel csatlakozom; sőt, kérem szépen kedves képviselőtársaimat a többi frakcióból is, hogy csatlakozzunk ehhez az ügyhöz. Ha pedig ezt bárki is, mondjuk, bűnös kollaborációnak tekintené, akkor szívesen kifejtem a továbbiakban is, hosszabban a véleményemet, a személyes véleményemet erről a kérdésről és a gyermekek védelméről. Köszönöm szépen, hogy ezt elmondhattam. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  75  Következő    Ülésnap adatai