Készült: 2024.05.20.03:28:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

95. ülésnap (2023.11.28.), 101. felszólalás
Felszólaló Ágh Péter (Fidesz)
Beosztás Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 7:01


Felszólalások:  Előző  101  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ÁGH PÉTER (Fidesz), a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Itt az Országgyűlésben az eltelt három évtizedben több feladatot végeztünk el  pártoktól függetlenül  azért, hogy visszaszorítsuk a dohányzást. Tettük ezt azért, mert tisztában vagyunk azzal, hogy a dohányzás kiemelt kockázatot jelent az egészségre. Ezen munka keretében 2010 után komoly előrelépéseket tehettünk meg. Így a vendéglátóhelyek és a tömegközlekedés például füstmentessé váltak. A jogalkotási lépések keretében kiemelkedik a nemdohányzók védelméről szóló 2019-es törvény.

A kutatások szerint 2010-ben a magyar lakosság 35-40 százaléka dohányzott, amely mára 20-25 százalékra csökkent. Tehát azt tudjuk mondani, hogy a dohánytermék-fogyasztók aránya  különösképpen így van ez a hagyományos dohányterméket fogyasztók arányánál  jelentős mértékben, mondhatni 10 százalékkal lecsökkent az elmúlt években. Megjegyzendő, hogy komoly kihívást fog jelenti a következő évtizedekben az új típusú dohánytermékek szabályozása szerte a világon.

Magyarország számára összességében ambiciózus cél lehet, hogy füstmentessé váljon. Addig is olyan módon kell előrehaladnunk, amely segíti azt, hogy a daganatos betegségek csökkenhessenek. Köztudott, hogy Európán belül ennek a száma nagyon jelentős nálunk. Ezek közül a tüdődaganat kiemelkedő szerepet játszik. A tüdődaganat és a dohányzás között egyenes összefüggés van, amelyből évente 13 ezer új szomorú esetet diagnosztizálnak.

80-90 százalékos ok-okozati összefüggés van a tüdődaganatok és a dohányzás között. Ennek tragédiájával, társadalmi, társadalombiztosítási, munkaerőpiaci következményeivel tisztában vagyunk talán itt mindannyian. Megjegyzendő, hogy az új típusú dohánytermékek veszélyei is kérdéseket vetnek fel. Mindezen szomorú esetek arányának csökkentését is szolgálta az a szabályozási környezet, amelyet korábban kialakítottunk.

Azt láthatjuk, hogy 2013-hoz képest egyrészt csökkent a felnőtt lakosság körében a dohányzók száma. Azt is tudhatjuk, hogy 2013-ban a 13-15 év körüli tanulók több mint fele kipróbált valamilyen dohányterméket. Ez az arány 2020-ra 32 százalékra csökkent. Korábban a dohánytermékek mintegy 40 ezer helyen voltak elérhetők, ehhez képest az elárusítóhelyek száma 6 ezer körüli.

Azt is el kell mondani, hogy az új rendszer bevezetéséig a dohánytermékek kiskereskedelméből származó bevételének jelentős része a multinacionális vállalatoknál volt kimutatható, amelyek felosztották egymás között az értékesítési csatornákat. Ma mindez a hazai kiskereskedőknél, a magyar családoknál jelenik meg.

Arra is rá kell mutatni, hogy a dohányzással kapcsolatos állami bevételek 2010-ben 360 milliárdot tettek ki, mára több mint 800 milliárd forintról beszélhetünk. Mindezek mellett bőven van még feladat a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása és a közegészségügyi helyzet javítása területén.

A multikkal folytatott küzdelemnek számos egészségügyi hozadéka volt. Hazánk elsők között tiltotta be az e-cigaretták ízesítését, a pattintós ízesített cigarettát, vagy vezette be az egységes csomagolást. Európai szinten is egyedülálló a dohánytermékek reklámjának teljes tilalma.

A trafikrendszer a kialakításakor ebben a formában egyedülálló volt Európában, és azóta, így vagy úgy, de egyfajta mintaként szolgál. Számos tagállam vette ezt alapul az értékesítési helyek vagy a dohánytermékek láthatóságának korlátozásánál. Így tett Hollandia, Belgium és Szlovénia.

A trafikrendszerben volt először kötelező az online kassza, és itt volt először kötelező az online készletnyilvántartás is, amely miatt dobozra pontosan nyomon követhető minden egyes dohánytermék értékesítésének a folyamata.

Tisztelt Ház! Mindezen eredmények mellett újabb feladatok állnak előttünk. Lázár János miniszter úr tegnap a Gazdasági Bizottság ülésén elmondta, hogy kapott egy megbízást a kormánytól: meg kellett vizsgálnia, hogy a kormányhivatalok és a különböző hatóságok ellenőrzései révén mennyire védettek a fiatalok. Ezáltal megállapításra került, hogy főként az ország centrumában, a fővárosban és Pest megyében rendszeresen szolgálnak ki 18 év alattiakat. Mindebben pedig szerepe van annak, hogy a mai bírságolási rendszer nem visszatartó erejű.

A csalásokkal sérül a jogalkotó célja. Nem engedhetjük meg, hogy akár csak egy trafikos is fittyet hányjon a szabályokra, és kiszolgáljon fiatalkorúakat. Az ugyanis nem megy, hogy valaki elfogadja a közösség által biztosított előnyt, de nem fogadja el a közösség által meghatározott szabályokat. Mit is jelent ez? Azt, hogy egy törvényileg garantált piacon, állami monopóliumban szervezett kiskereskedelemben vehet részt. Mik a szabályok? Sok egyéb, például a matricázott kirakatok mellett az, hogy a kiskorúaknak soha, sehol, semmilyen körülmények között nem adhatnak el dohányterméket.

A visszaélések száma a fővárosban brutális mértékű, elérte az 50 százalékot. Felmerül a kérdés, hogy milyen szabály az, amit csak felerészben tartanak be azok, akik egyébként nyertesei, haszonélvezői az adott szabályozásnak. Megmondjuk, milyen: szigorításra szoruló szabály.

Most ezt a szigorítást tesszük meg ezen javaslat révén. Drákói szigorral sújtunk le a trafikosra, aki a törvény legfőbb célját szabotálja. Súlyos, visszatartó erejű pénzbírságot vezetünk be, végső soron pedig a trafik engedélye is rámehet. Indítványunk szerint ezért arra teszünk javaslatot, hogy a fiatalkorúakat kiszolgáló trafikosnak minimum egymillió forintos legyen az első bírság, onnantól kezdve minden bírság emelkedhessen, az előző bírság összegéhez képest növekedhessen, és a bírságolás végén nyilvánvalóan veszélyeztetni fogja a bírságolás következtében a működést is. Tehát magyarul, egy olyan szankciós rendszert szeretnénk a törvényjavaslat segítségével, ami egyrészről visszatartó erejű, másrészről pedig az is nagyon fontos, hogy kontrolláljon, tehát azonosítsa be a fiatalt, nézze meg a személyi igazolványát, és ne szolgáljon ki 18 év alattit. A törvényjavaslat gerince technikai pontosítások mellett, elárusítóhely-pontosítások mellett erre vonatkozik.

Tisztelt Ház! Tegnap a Gazdasági Bizottság ülésén konstruktív vitát folytathattunk az indítványról. Ott „nem” szavazat nem érkezett, csak két tartózkodás. A tisztelt Ház figyelmébe is ajánljuk a javaslatot, bízva abban, hogy az ismertetett célokkal egyet tudnak érteni a képviselőtársaim. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  101  Következő    Ülésnap adatai