Készült: 2024.06.03.07:45:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

102. ülésnap (2024.02.27.), 60. felszólalás
Felszólaló Dr. Apáti István (Mi Hazánk)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 19:07


Felszólalások:  Előző  60  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. APÁTI ISTVÁN, a Mi Hazánk képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A Mi Hazánk Mozgalom is felettébb gyanúsnak tartja ezt a törvényjavaslatot, és igazából a kérdések sorjáznak, a kérdések száma szaporodik. Tartok tőle, hogy az előterjesztői zárszóban sem fogunk érdemi válaszokat kapni ezekre a kérdésekre, de azért tegyünk egy kísérletet!

Illetőleg idehoznék olyan ügytípusokat, amelyekről a többi ellenzéki vezérszónok eddig nem beszélt, pedig fontosak; konkrét ügyekről, konkrét példákról van szó. Meg hát, szokásomhoz híven, szeretném feldobni majd egy kicsit a hangulatot, de addig is hadd kérdezzem meg öntől, tisztelt államtitkár úr, hogy miért pont most látják elérkezettnek az időt. Miért pont mostanra időzítik ennek a javaslatnak nemcsak a benyújtását, hanem azt is, hogy kivételes eljárásban kérik ennek a megtárgyalását? És 24 órán belül át akarják  nyilván át is fogják  passzírozni a parlamenten.

Ahogy elhangzott korábban is, vagy tárca nélküli miniszteri vagy államtitkári szinten kezelték eddig ezt a kérdéskört, amely kétségkívül már nemcsak a háború, az ukrán területen zajló orosz-amerikai vagy orosz-nyugati háború kitörésekor lett volna időszerű, hanem akkor, amikor a Covid nevű világprojekt súlyosan sértette Magyarország gazdasági érdekeit. De ha csak a háborútól számítjuk az időt, akkor több mint két esztendő eltelt. Ha a háború kitörésekor rögtön csinálnak egy ilyen átszervezést, hogy államtitkári szintről áthelyezik ezt az úgynevezett nemzetbiztonsági főtanácsadói vagy a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadói szintre, akkor logikus és időszerű lett volna ez a fellépés.

Most meglehetősen furcsa, hogy kétéves fáziskéséssel reagálnak. Ha ilyen hatékonysággal és ilyen fáziskésésekkel működteti az ön főnöke, államtitkár úr, a polgári titkosszolgálatokat, akkor bizony vakarhatjuk a fejünket, és akkor sem a szubjektív biztonsági helyzetünk, sem objektíve az ország helyzete nem lehet valami rózsás, ha ilyen ütemtévesztések és ilyen fáziskésések előfordulhatnak, amelyekre, mondom, hamarosan megint konkrét példákat is fogok hozni konkrét ügyek említése mellett, konkrét kérdésekkel.

Nem lehet tisztán látni még a körülbelüli munkaköri leírást sem, az indoklás szintjén sem ebben a javaslatban, tehát annak, hogy most megnevezések vagy elnevezések változnak, talán kisebb a jelentősége. Elintézhetnék önök azzal  vagy talán mi is itt, ellenzéki képviselők , hogy a kormány, a mindenkori kormány a munkaszervezetét, a szervezetrendszer kialakítását szabadon, diszkrecionális hatáskörében szabadon határozza meg, pont. Itt akár be is fejezhetnénk a mondatot és le is ülhetnénk, de a szakterületnek az elmúlt években kiemeltté vált szerepe miatt azonban nem lehet ezt ennyivel elintézni.

Amennyi kihámozható a javaslatból, az az adatminősítésekkel kapcsolatban vet fel újabb kérdéseket, hiszen a nemzetbiztonsági főtanácsadó majd elrendelheti, felülbírálhatja, módosíthatja vagy megszüntetheti a szóban forgó adat minősítését. Talán ezeket a forrásokat, amelyeket majd a nemzetbiztonsági főtanácsadó fenntartására, fizetésére, javadalmazására és az ő kabinetjének az üzemeltetésére szánnak, akár nemcsak a gyermekvédelem rendszerébe helyezhették volna át  bár oda sokkal több pénz szükséges, tehát én ezt ilyen értelemben külön kezelném , hanem akár, mondjuk, a különböző technológiák vagy technikai eszközök fejlesztésére, vagy a valóban hozzáértő munkatársak kiképzésére, továbbképzésére, hiszen egyrészt a déli határ védelmének egyre súlyosabb problémái, másrészt pedig a hazánkba beáramló rengeteg kárpátaljai vagy ukrán menekült között esetleg megbúvó bűnözőelemek vagy nemzetbiztonságra is veszélyes elemek kiszűrése, úgy hiszem, hogy mind a személyi állományban jelentős bővítést igényelne, mind pedig a technikai eszközökben jelentős fejlesztést igényelne, hiszen olyan létszámú menekültekről van szó, akiknek a szűrése még egy, a magyarországinál jobban felszerelt, nagyobb létszámú titkosszolgálatokat is nagy kihívás elé állítaná.

És akkor jöjjön az egyik példa, tisztelt államtitkár úr. Nem tudom, hogy tudnake arról, vagy értékeltéke ezt már kellőképpen, ha nem is önök, hanem a nemzetbiztonsági szakemberek, hogy a háború kitörése óta Ukrajnában rengeteg informatikus, vagy nevezzük akár hackernek is, rengeteg hacker vált munkanélkülivé, gyakorlatilag a privát szférában keresik a boldogulásukat. Hallottake már arról, hogy csak Budapest környékén hetente 10-15, legalább 10-15 olyan új eset merül fel, ami bankkártyacsalásokhoz és pénzügyi csalásokhoz kapcsolódik, magyarán: különböző trükkökkel megszerzik gyanútlan honfitársaink belépési kódjait akár a netbankjukhoz, akár a telebankjukhoz, és alkalmanként akár több százezer forint, akár több millió forint összegben szívnak le, vesznek le, húznak le pénzeket. Akár már rendőrjárőröktől hallani, hogy ezek döntően ukrán vagy Ukrajnából ide érkezett  most a származása, a nemzetisége teljesen mindegy ebben az esetben is , itt tevékenykedő, magukat itt biztonságban érző informatikushoz vagy hackerekhez kapcsolódnak. És ha csak Budapest környékén van lehetne legalább 10-15 új eset, akkor országosan akár több száz új eset is felmerülhet hetente.

Túlzás nélkül lehet állítani, hogy megszaporodtak azok az esetek, amikor gyanús sms-eket kapnak egyébként a különböző mobilszolgáltatók ügyfelei, és hogyha nem kellően óvatosak, akkor lépre csalják őket, megadják akár a bankkártyájuk hozzáférési kódjait, akár egyébként, konkrét példát mondok önnek, Netflix-szolgáltató ügyfeleinek álcázva magukat, vagy más szolgáltatók ügyfeleinek álcázva magukat. Ha valaki nincs észnél, hirtelen elhiszi azt, hogy mondjuk, felfüggesztésre került a fiókja, hogy egy konkrét példát mondjak, és megadja a bankkártyája adatait, akkor számíthat arra, hogy a lakossági folyószámláját meg fogják csapolni. A megtakarítási számlákat állítólag nem tudják, azokhoz nem tudnak hozzáférni, de azokhoz a számlákhoz, amelyekhez bankkártyák vannak rendelve, gyakorlatilag korlátlanul, akár teljes mértékben meg tudják csapolni, adott esetben több millió forint kárt okozva az ügyfeleknek. Úgy gondolom, ez már nyaldossa, érinti a nemzetbiztonsági kockázat szintjét. Erre mondtam az előbb, hogy jól fizetett nemzetbiztonsági főtanácsadó meg kabinet helyett, meg ahelyett, hogy most itt a megnevezésekkel meg örökké az átszervezésekkel foglalkozunk, talán ezekre lenne érdemes nagyobb technikai, technológiai, anyagi és emberi erőforrást fordítani.

De egyébként az elmúlt hetekben vezető témává vált gyermekvédelem rendszeréhez is lehetne és kellene rendelni akár polgári nemzetbiztonsági eszközöket, hiszen nem véletlenül, vagy teljesen érthető módon, itt a pedofília környékén sorjáznak az ellenzéki érvek  sorjáztak tegnap is, ma is , de szeretném önnek, önöknek és az ország nyilvánosságának jelezni, hogy a gyermekvédelmi intézmények, a gyermekotthonok vonatkozásában van két olyan probléma, amit az elmúlt hetekben senki nem említett.

(11.20)

Lehet, hogy a pedofil-bűncselekményeknél is jelentősebb és gyakrabban előfordul, gyakorlatilag talán mindennapossá válik a drogkereskedelem, a drogfogyasztás ezekben az intézményekben, tisztelet a ritka kivételeknek, és a prostitúció, tisztelt államtitkár úr. Az a helyzet, hogy ha egy kisvárosban egy picit nyitottabb vagy az átlagosnál nyitottabb szemmel járunk, kérdezősködünk, beszélgetünk a társadalom különböző szintjein különböző szereplőkkel, hogy ilyen talányosan fogalmazzak, meglehetősen könnyen haladunk a felderítésben, csak olybá tűnik, hogy a helyi rendőrség figyelmét ez valamiért elkerüli. Nem mernek, nem akarnak beavatkozni, nincsenek megfelelő létszámban, nincsenek eléggé felkészülve ehhez, vagy adott esetben, ha titkos eszközöket kell alkalmazni, akkor valami speciális rendőri szervhez kellene áttenni a nyomozást, vagy akár egyébként titkosszolgálati eszközöket kellene bevetni, mert nyilvánvalóan ezeket a cselekményeket nem lehet úgy felderíteni, hogy odamegy a nyomozó, megkérdezi, hogy ti voltatoke, ti követtéteke el; nyilván a válasz az lesz, hogy nem, és akkor ezzel el van intézve az ügy.

Higgyék el nekem, hogy a pedofíliával legalább egy szinten, azonos szinten, azonos fajsúlyban szerepel a drogfogyasztás, a drogkereskedelem  rendszerint az olcsó kábítószerekről beszélek  és a prostitúció ezekben az intézményekben adott esetben olyan nevelők által, akiknek pontosan vigyáznia kellene akár a 14 éven aluli gyermekekre, akár a valamivel idősebbekre, a 14 és 18 év közöttiekre. Talán ide is érdemes lenne forrásokat áramoltatni, mert attól tartunk mi itt a Mi Hazánk Mozgalomban, tisztelt államtitkár úr, hogy a gyermekvédelmi intézményrendszer átvilágítása gyakorlatilag az újabb papírmunka szintjén megakad, tehát hatalmas mennyiségű papírt fognak gyártani az erre kijelölt vagy erre utasítást kapott szervek, de ezek a papírok általában majd a szekrények polcain meg az íróasztalok fiókjaiban fogják végezni, és ahogy ez a botrány majd elsimul, vagy majd jönnek új botrányok, történnek új események a magyar belpolitikában, nem fog érdekelni valójában senkit, és érdemben a nagy politikai lózungokon kívül semmi nem fog változni, és semmi nem fog javulni a gyermekvédelem rendszerében.

Akkor van értelme a miniszterelnök által elmondottaknak, ha cselekvés fogja követni ezeket a nagyon szép szavakat. Lehet itt fokozni a jelzőket, hogy ki mennyire ítéli el a pedofíliát  jelzem, hogy én mindig egy fokkal jobban fogom utálni a pedofilokat, mint bármelyik előttem megszólaló, csak ezzel nem jutunk előbbre , de ha itt rendőri, akár titkosszolgálati meg szakmai eszközöket  és nem csak a béremelésre gondolok  nem vetnek be, akkor ugyanott fogunk tartani, ahol eddig, érdemben semmi nem fog változni, és a gyermekotthonokban lévő gondozottak fogják mindennek a kárát látni.

De hadd mondjam tovább! Ha már itt önök a nemzetbiztonsági főtanácsadóban látják a megoldást  ami szerintem egyébként az ön főnökének is, a miniszterelnök úrnak a komfortérzetéről szól, tehát az a fontos, hogy ennek a két szereplőnek prémiumérzése legyen, teljesen ki legyenek elégítve a szakmai és egyéb igények , abban már csak reménykedni tudunk, hogy nem valamilyen idióta vagy félhülye politikai kinevezettekből fog állni ez a kabinet, hanem valóban hozzáértőkből, valódi szakemberekből, akik tudják azt, hogy miről beszélnek.

Hogy kellő kritikával illessem az önök tevékenységét, tisztelt államtitkár úr, elfelejtették  mi nem felejtettük el , hogy alig több mint egy évvel ezelőtt az antifák, az úgynevezett antifa szervezetek Budapesten embervadászatokat tartottak, és talán az elkövetői körnek csak egy kis részét sikerült felderíteni, felgöngyölíteni. Ha jól emlékszem, egy olasz származású hölgy miatt gyakorlatilag a legfelsőbb olasz politikai vezetés is, ugye, lobbitevékenységet kezdett akár a miniszterelnök vagy a Miniszterelnökség szintjén. Nagyon remélem, hogy ez a nyomásgyakorlás nem fogja azt eredményezni, hogy ezt a jelen pillanatban gyanúsítottat vagy vádlottat majd átadják Olaszországnak, legfeljebb majd a jogerősen kiszabott, remélhetőleg nagyon sok év szabadságvesztés végrehajtását…  hiszen az mégiscsak elképesztő, hogy szélsőbaloldali terroristák szabadon vernek agyon, majdnem ölnek meg embereket csak azért, mert nekik nem tetsző ruházatot viselnek. Nem tudom, hogy a titkosszolgálatok, akár, mondjuk, németországi vagy görögországi szervezetekkel, polgári titkosszolgálatokkal együttműködve vagy együtt nem működve mit csináltak tavaly februárban, mert úgy tűnt egyébként, hogy rossz focistaként közelről nézik a meccset. (Dömötör Csaba: Le van tartóztatva.)

Aztán itt van a határvédelem kérdése, tisztelt államtitkár úr. Itt nyugodtan meg lehet sértődni, de biztos, hogy valahol a polgári titkosszolgálatokhoz is tartozik, de talán a katonai titkosszolgálatokhoz is meg a különböző rendőri szervekhez, hogy bizony milyen életveszélyes helyzetben vannak a magyar rendőrök a déli határnál. Lehet, hogy, mondjuk, ez a tavaly évközbeni helyzethez jelen pillanatban némi javulást mutat, remélem, hogy így van, de itt azért mégiscsak sorozatlövésre alkalmas éles lőfegyverekkel lövöldöztek át a határon, és gyakorlatilag a Közel-Keletről érkezett különböző embercsempész és egyéb bűnözők, akik ilyen komoly katonai múlttal rendelkeznek, garázdálkodtak a magyar-szerb határon. Érdekes módon, úgy tűnik legalábbis, a szerb oldalon rendet tettek, de ha a kiemelt szerb rendőri jelenlét nem lesz állandó, akkor bármikor, bármelyik percben bármelyik magyar rendőr azok közül a rendőrök közül, akik a határon teljesítenek szolgálatot, életveszélyben van. Számunkra felfoghatatlan, hogy miért nem vezényelték már oda a honvédségnek legalább egy-két képzettebb egységét annak érdekében, hogy ha szükséges, akkor katonai erővel védjük meg a magyar határt.

Lehet, hogy talán kicsit visszásnak tűnik, amikor esetleg egy politikus saját maga vagy a politikustársai számára negatív előjelű ügyekről beszél, de talán ez az általános vita lehetőséget ad arra is, hogy felhívjam az ön szíves figyelmét arra, amit egyébként a múlt héten mi egy országos sajtótájékoztató keretében próbáltunk hírül adni, de érdekes módon mind az önökhöz tartozó sajtó, mind pedig a baloldali sajtó rendkívül alacsony vagy szerény érdeklődést mutatott, úgy nézett ki, hogy ez nem igazán fontos számukra. Ez pedig az a magyar politikatörténetben példátlan esemény vagy példátlan cselekedet, ami szerint egy parlamenti képviselettel rendelkező párt teljes elnökségét és teljes parlamenti frakcióját meggyilkolással, gyakorlatilag kiirtással fenyegettek. Irodáink felgyújtását, autóink felrobbantását és a meggyilkolásunkat helyezte kilátásba egy ukrán csoport. Ukrán és magyar nyelven kaptuk a mihazank.hu-s e-mail-címeinkre ezeket a fenyegetéseket.

Mivel nem engedték a sajtót oda, ezért valószínűleg államtitkár úr sem értesült erről a fejleményről. Nem lehet tudni, hogy pontosan milyen szintű vagy milyen komolyságú ez a fenyegetettség, de miután mindannyian megkaptuk kivétel nélkül, mondhatom azt, hogy olyan még nem fordult elő Magyarországon, hogy egy teljes parlamenti frakció valamennyi tagját (Arató Gergely: Előfordult az! Budaházy idejében, akit ti védtetek meg akkor!  Az elnök csenget.) ukrán és magyar nyelven írt e-mailekben fenyegetik. Én értem azt, hogy önök szerint az önök élete értékesebb, tisztelt képviselő úr, és nyilvánvalóan, ha itt valamelyik balközép vagy szélsőbaloldali politikust fenyegették volna meg bármilyen irányból, akkor már össze kellene hívni az ENSZ Biztonsági Tanácsát, akkor már a NATO-csúcs is összeülne, halálhörgéssel ugrana a témára valamennyi nyugat-európai sajtó, de mivel egy magyar nemzeti radikális pártról van szó, úgy gondolják, hogy ez nem téma. Ez is egyfajta szélsőség, amikor élet és élet között akár a politikai beállítottság vagy a politikai értékrend szerint teszünk különbséget.

De hadd mondjam el önnek, államtitkár úr, hogy úgy érzem, az ügyben nem minden hatóság kezeli fajsúlya szerint ezt az ügyet, jogászként is van hiányérzetem. Persze bízunk abban, hogy ezek csak üres fenyegetőzések, üres frázisok, bár azt is megjegyzem, hogy a pártelnökünk vonatkozásában tavaly ősszel már voltak előzmények, csak akkor még nem életveszélyes fenyegetésként jelent ez meg.

Úgyhogy ez azért mégiscsak elgondolkodtató, mert talán ez, mondjuk, a polgári titkosszolgálatoknak is adhatna feladatot, hiszen vélhetően nem csak mi tartozunk a fenyegetetti körbe. Meg lehet azt mondani, hogy amikor mi politikára adtuk a fejünket, akkor akár még ezt az extrém kockázatot is vállaltuk, de mondjuk, a hozzátartozóink vagy esetleg más párttagok nem feltétlenül mondhatják el ezt magukról. Másrészt pedig én úgy gondolom, ha mondjuk, önök közül kapott volna egy vagy több képviselőjük ilyen fenyegetést vagy akár baloldalról, teljesen más lenne a sajtó hozzáállása, és teljesen más lenne az erre feljogosított szervek hozzáállása is. Mindenesetre csak remélni tudjuk, hogy nem fogják beváltani ezek a személyek a fenyegetőzéseket. Egy valós, létező szervezetről van szó, tehát nem kitalált vagy papíron létező, vagy fantázianévvel szereplő közösségről, és ki tudja, hogy ezek majd valójában egyébként milyen jellegű cselekményekre ragadtatják magukat.

(11.30)

Úgyhogy én azt gondolom, hogy ezek a felsorolt témakörök, a gyermekvédelemtől az ukrán hackerek tevékenységén át a határvédelemig, az antifa terrorig bezárólag nem feltétlenül nemzetbiztonsági főtanácsadói, meg nemzetbiztonsági főtanácsadói kabineti átszervezést igényelnének, erre óriási forrásokat áldozva, hanem az ezzel foglalkozó, valóban elhivatott és komoly szakmai tapasztalattal rendelkező állománynak a béremelésére és a technikai eszközök javítására is fel lehetne használni ezeket a forrásokat. Hiszen ha nem fizetik meg kellőképpen azokat a rendőröket és azokat a szakembereket, akik tényleg nem politikai kézi vezérlésként, hanem valós szakmai elhivatottságból dolgoznak, akkor ezek a szakemberek is el fognak menni majd a privát szférába, és annyival is szegényebb lesz az államszervezet, ami amúgy is több sebből vérzik. A magyar közigazgatás, államtitkár úr, közel áll a működésképtelenséghez, ezt szeretném önnek jelezni. Sok esetben pitiáner, átlag közigazgatási ügyekben magas hegyeket kell ahhoz megmászni, hogy egyáltalán bármi érdemi döntés szülessen, oly mértékű a személyi állománynak sok esetben a leépülése, vagy oly mértékben csökkent a személyi állomány, hogy nem tudnak már a létszámhiány miatt foglalkozni a megfelelő ügyintézéssel.

Úgyhogy én azt gondolom, hogy ennek a pénznek, amit önök ennek a törvényjavaslatnak majd a végrehajtására, a megvalósítására szánnak, ezer más jobb helye lenne. Szerintem, míg egy reggeli kávét megiszunk, legalább tíz olyan dolgot, területet tudnánk felsorolni, ahol hatékonyabban lehetne ezeket a forrásokat felhasználni. Úgyhogy jelen formájában a Mi Hazánk Mozgalom sem fogja tudni támogatni ezt a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen a figyelmet. (Szabadi István tapsol.)




Felszólalások:  Előző  60  Következő    Ülésnap adatai