Készült: 2024.05.20.16:26:29 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

187. ülésnap (2021.04.07.), 234. felszólalás
Felszólaló Horváth László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:13


Felszólalások:  Előző  234  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HORVÁTH LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Immár másodszor kérek szót a gyöngyösi elkerülő út ügyében. Előző felszólalásomban a kezdetektől, ez esetben 2003-tól 2010-ig követhettük nyomon ennek a máig sehova sem vezető, semmit el nem kerülő útnak a kálváriáját. Az érdeklődők számára talán röviden úgy foglalhatnám össze az előző rész tartalmát, hogy az amúgy sok szempontból indokolt, hasznos és szükséges fejlesztést, ami 2002-2010 között visszatérő kampányígérete volt mind az MSZP-nek, mind a Gyurcsány-, Bajnai-kormányoknak egyaránt, azért hagyták félkészen sorsára és az enyészetre, mert menet közben eltűnt 900 millió forint a Kóka János vezette közlekedési tárcától, tegyük hozzá zárójelben, 2006-os forintról beszélünk.

Persze kérdezheti bárki, mi az, hogy egy folyamatban lévő fontos beruházást, amire az állam már elköltött több mint egymilliárd forintot az adófizetők pénzéből, azért nem lehetett befejezni, mert csak úgy eltűnt 900 millió forint. Miért tűnt el? Hova tűnt el? Egyáltalán ki tüntette el? Mindezt máig nem válaszolta meg egyetlen akkori szocialista politikus sem. 2007-ben Hiesz György, akkor még MSZP-s polgármestere Gyöngyösnek minden különösebb magyarázat nélkül közölte a száraz tényt a hoppon maradt gyöngyösiekkel. Persze terjedtek mindenféle rosszindulatú pletykák, ahogy az ilyenkor lenni szokott. Egyes jól értesültek tudni vélték, hogy igazából a Gyurcsány-kormányban két miniszter összeveszett egymással, és a torzsalkodásnak az lett a vége, hogy az egyik miniszter kollégáját ekképpen leckéztette meg. De hagyjuk is a pletykákat! Egy biztos, hogy a 2008-as gazdasági világválságra nem lehet fogni azt, hogy 2007-ben eltűnt a 900 millió. Ezt csak azért kell leszögezni, mert a baloldali magyarázkodás a későbbiekben és ma is a gazdasági világválságra szokott mutogatni magyarázatképpen.

De lépjünk is tovább! Ahogy az lenni szokott, 2010 után, miután a baloldal elvesztette a választást, gyorsan átnavigálta magát a felejtés mezejére, és saját be nem váltott ígéretét az Orbán-kormányon kezdte számonkérni, az Orbán-kormányon kezdte követelni a végrehajtást.

És valóban logikus a kérdés első látásra, hogy miért is nem lehetett a 2010-es kormányváltást követően gyorsan, ripsz-ropsz befejezni a már évek óta magára hagyott, enyésző utat. Hát, azért, mert a Gyurcsány-korszak nemcsak egy befejezetlen utat hagyott maga után Gyöngyösön. 2010-ben nemcsak az ország, hanem Gyöngyös városa is a csőd szélére került. Nyomasztó munkanélküliség, devizahitelbe csábított és kényszerített családok, vállalkozások, adósságban úszó, működésképtelenség határán vergődő intézmények, pluszban még a hírhedt szocialista egészségügyi privatizációs rémálom miatt padlóra került városi kórház, ami nem mellékesen 120 ezer ember ellátásáért felelt és felel. Ez volt a szocialista hagyaték Gyöngyösön, plusz a félbehagyott elkerülő út. Ebben a hagyatékban nem is volt köszönet, de ha már itt tartunk, akkor igenis, innen is és újból köszönetet kell mondani mindazoknak, akik többéves kitartó erőfeszítéssel talpra állították Gyöngyöst, talpra állították Magyarországot. (Z. Kárpát Dániel: Éljen a párt! Éljen a párt!)

A baloldal 2010-ben Gyöngyös városát több mint ötmilliárdos adóssággal adta át, és még annyit sem mondott, hogy elnézést. Az Orbán-kormány meg azt mondta, hogy Gyöngyöst ki kell szabadítani ebből a helyzetből. A város többmilliárdos adósságát kifizette, iskolát, kollégiumot, közgyűjteményt, kórházat mentett meg a csődtől, munkahelyeket létrehozó vállalkozásokat támogatott jelentős összegekkel, jelentős számban. Igen, ebben a mára magunk mögött hagyott időszakban nem a félbehagyott elkerülő út ügye volt az első a sorban, de nem is lett elfelejtve a megörökölt, be nem tartott ígéret.

2011-ben Fónagy János, az akkori Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára azt tudta mondani felelősséggel, hogy a be nem fejezett útszakasz megvalósítására a 2017-2020 közötti időszakban nyílik lehetőség. Akkor ez az időpont nagyon távolinak, nagyon fájdalmasan távolinak tűnt, de eljött 2017, és a kormány felvette az országos közútfejlesztési tervbe a gyöngyösi elkerülő utat, és adott százmillió forintot az előkészítés fedezetére. És hogy mi történt ezután, azt a következő felszólalásomban fogom elmondani. Köszönöm figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  234  Következő    Ülésnap adatai