Készült: 2024.05.20.11:30:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

59. ülésnap (2023.04.12.), 72. felszólalás
Felszólaló V. Németh Zsolt (Fidesz)
Beosztás Energiaügyi Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 9:22


Felszólalások:  Előző  72  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

V. NÉMETH ZSOLT energiaügyi minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! A Föld felszínének több mint 70 százalékát víz borítja. A földi élet a vízben kezdődött, így aligha meglepő, hogy a kék bolygón valamennyi élőlénynek vízre van szüksége.

A víz egyenlő az élettel. A világ nagy részén sajnos nem természetes a vízellátás biztonsága, valamint a jó minőségű ivóvíz rendelkezésre állása, ezért mi, magyarok különösen hálásak lehetünk, hogy hazánkban teljesen természetes az a mozdulat, amellyel megnyitjuk a csapot és iszunk egy pohár jó minőségű vizet.

A tiszta víz nemzeti kincsünk; a környezetünk megóvása, teremtett világunk védelme pedig mindannyiunk számára rendkívül fontos. Hazánk folyói, tavai, felszín alatti vízkészletei állapotának megőrzése, javítása, megóvása alapvető nemzeti érdekünk, hiszen a következő generáció számára is biztosítanunk kell ezt a nélkülözhetetlen természeti kincset.

Magyarországnak van elegendő vize; a közműves ivóvíz-ellátottság elérhetősége pedig települési szinten közel százszázalékos. A magyar emberek számára biztosított a tiszta ivóvíz, de természetesen nem mindegy, hogy ezzel a természeti kincsünkkel hogyan bánunk. A kormány célja a nemzeti vízkincs védelme, hatékony hasznosítása és a jó minőségű vízszolgáltatás biztosítása. Az a célunk, hogy minden magyar ember tiszta és egészséges ivóvízhez jusson.

A kormány folyamatosan nyomon követi a víziközmű-szolgáltatási ágazatban aktuálisan felmerülő, kormányzati beavatkozást igénylő problémákat; ezek megoldása érdekében szakmai szempontok alapján hoz döntést a szükséges intézkedésekről. Ebbe a döntéssorozatba tartozik a tisztelt Ház elé kerülő, a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény módosítása is.

A beterjesztett törvénymódosítási javaslat további elemekkel bővíti, illetve bizonyos pontokon egyértelműsíti, észszerűsíti a szabályozást. A hatósági jogalkalmazás során összegyűlt tapasztalatok alapján több helyen szükségessé vált a normaszöveg pontosítása, kiegészítése, átstrukturálása az alábbi főbb irányvonalak mentén.

Jelenleg a törvény felügyeleti szabályai kizárólag a víziközmű-szolgáltatókra vonatkoznak, azonban a gyakorlatban a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal is  a továbbiakban: Hivatal  jelentős számú ellenőrzést végez az ellátásért felelősök körében is. A javaslat az ellenőrzések lefolytatására vonatkozóan pontosító szabályozást alkalmaz.

A módosítás a célvizsgálat területén az elnevezések egységesítését is elvégzi, valamint az ellátásért felelősök tekintetében fennálló korlátozott hatáskörök figyelembevételével három ellenőrzéstípust vezetne be: a célellenőrzést, a témaellenőrzést és az utóellenőrzést.

Figyelemmel arra, hogy jogorvoslati lehetőség csak határozattal szemben biztosított, így kívánatos, hogy a jövőben minden ellenőrzés határozattal záruljon. A módosítás célja továbbá, hogy az adott víziközműrendszerhez tartozó víziközmű-fejlesztési hozzájárulásból felújított rendszerfüggetlen elemekért az ellátásért felelősnek ne kelljen kétszeresen fizetnie, ezért az üzemeltetési szerződés megszűnése esetében a szolgáltató a tulajdonában álló rendszerfüggetlen víziközműelemet legfeljebb könyv szerinti nettó értéken ajánlhatja fel az ellátásért felelős részére írásban megvételre, amennyiben az a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás terhére került felújításra.

További módosítás, hogy az üzemeltetési szerződések közös megegyezéssel való megszüntetése esetére enyhébb szabályok kerülnek megállapításra, mivel indokolatlan a nyolc hónapos határidő fenntartása; ehelyett négy hónap kerül kikötésre.

Szükséges továbbá a víziközmű-törvény módosítása annak érdekében is, hogy a visszavonásra kerülő víziközmű-szolgáltatói engedélyt követően is biztosítva legyen az ellátási területhez kapcsolódó adatok elérhetősége, így a hivatal díjjavaslattétellel összefüggő kötelezettségének teljesítése is.

(11.40)

Szintén szükséges módosítás továbbá, hogy amennyiben a miniszter által megállapított átadási árat követően kerülne sor átadási szerződés megkötésére, úgy az átmeneti díj mintájára javasolt egy hatósági eljárás bevezetése, ami a miniszteri rendelet módosításáig biztosítja az átadási ár mértékét. Figyelemmel arra, hogy a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás lényegében vagyoni értékű jognak tekinthető, ezért szükséges azoknak az alapvető rendelkezéseknek a törvényi szinten történő rögzítése, amelyek lehetővé teszik a megszerzett kvóta átruházását, illetve áthelyezését. Annak érdekében, hogy az egyes víziközmű-szolgáltatók a leghatékonyabb és legmegfelelőbb módon tudják a szükséges eljárásokat lefolytatni, javasolt a részletszabályokat üzletszabályzati szinten rögzíteni.

Az elmúlt években megtett intézkedések mellett a víziközmű-ágazat számára a hálózatok korszerűsítése jelenti az egyik legfontosabb feladatot. A szektor fenntartható működése és a minőségi vízszolgáltatás biztosítása érdekében készült el az ágazat szereplőinek bevonásával a nemzeti víziközmű-szolgáltatási stratégia, amely az ágazatot érintő kihívásokra nyújt rövid és hosszú távú megoldásokat. Az abban foglalt fejlesztések eredményeként létrejöhet egy olyan korszerű, észszerű méretű és energiahatékonyan működő víziközmű-hálózat, amely a környezet és a magyar lakosság szempontjából is előnyös, erőforrás-hatékony és fenntartható üzemeltetést tesz lehetővé.

Külön kitérnék arra, hogy a nehéz gazdasági helyzetbe kerülő önkormányzatok és a tulajdonukban álló víziközmű-szolgáltatók számára 2021. június 13-ától lehetővé vált, hogy önkéntes módon részt vegyenek egy, a Nemzeti Vízművek Zrt. által koordinált integrációs folyamatban. Ezzel mindenütt lehetőség nyílt az ellátás zavartalan biztosítására, valamint az adott rendszerek hosszú távú üzemeltetésére és fejlesztésére. 2022 augusztusától az integrációs programban részt vevő víziközmű-szolgáltatók részére az ellátásbiztonság fenntartása céljából a kormány állami támogatást nyújt a 2022. évi veszteségeik erejéig. Azok az önkormányzatok, amelyek nem kívánnak az integrációhoz csatlakozni, szintén részesülhetnek állami támogatásban.

A kormány elkötelezettségét a jó minőségű ivóvíz-szolgáltatás fejlesztése és korszerűsítése iránt jelzi, hogy az Energiaügyi Minisztériumban önálló, víziközmű-ágazatért felelős államtitkárság jött létre, melynek a víziközmű-szolgáltatások szabályozása és felügyelete mellett kiemelt feladata az ágazat jelentős szereplőivel való együttműködés is.

Összegezve az elmondottakat: rendkívül szerencsések vagyunk, hogy hazánk páratlan természeti kincsei között tudhatjuk a tiszta ivóvizet is. Mi, magyarok különösen hálásak lehetünk, hogy Magyarországon az élethez szükséges egyik legfontosabb alapfeltétel adott. Ezért mindannyiunk felelőssége, hogy hogyan bánunk a készleteinkkel.

Tisztelt Országgyűlés! Mindezeknek megfelelően kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy hozzászólásaikkal, szakmai javaslataikkal, szavazatukkal támogassák a víziközműtörvény módosításáról szóló jelen javaslat elfogadását. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  72  Következő    Ülésnap adatai